












| |
Sviatosť oltárna
Teologické východisko
Táto sviatosť je azda Kráľovnou všetkých
sviatostí. V nej sa utvára najdokonalejšia forma spoločenstva s Bohom -
Otcom. Je nerozlučne spojená s obetou svätej omše. Nejedná sa tu pritom o
nejakú pochybnú obetu, ale o sprítomnenie obety samotného Ježiša
Krista, ktorá sa spečatila na kríži. Sv. omša teda funguje asi ako časovo-priestorový
tunel, ktorý nás dopravuje priamo k Ježišovmu krížu a, ak sme disponovaný,
spája nás s Jeho obeťou. Je zároveň i „časom a miestom“
stretnutia celej Cirkvi všetkých čias a národov pod Kristovým krížom. Táto
jednota sa potom dokonale završuje v spoločenstve Pánovej večere - vo svätom
prijímaní, kde prijímanie fyzicky reálne Kristovo telo a teda samotného
Krista a nadobúdame tak bytostnú jednotu s Ním a v ňom so všetkými, ktorí
sa na nej zúčastňujú - teda s celou Cirkvou. Preto sa táto sviatosť označuje
aj za sviatosť jednoty Cirkvi - 1 Kor 10,17.
Sviatosť
Eucharistie historicky
Túto
sviatosť založil priamo Ježiš Kristus pri poslednej večeri a nariadil ju
apoštolom konať na Jeho pamiatku (porov. Mt 26,26; Jn 6,51; Mk 14,22 - 24). A
apoštoli aj ich nástupcovia ju tak aj konali - Sk 2,24.46; 20,7;
Sviatosť
Eucharistia prakticky
Matéria
a forma - Matéria: Pšeničný chlieb, v západnej
Cirkvi nekvasený. Čisté, prírodné viničné víno, bez akýchkoľvek prísad.
Forma: Slová premenenia; „Vezmite a jedzte z neho všetci. Toto je
moje telo, ktoré sa obetuje za vás“, „Vezmite a pite z neho všetci.
Toto je kalich mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás i za všetkých na
odpustenie hriechov. Je to krv novej a večnej zmluvy. Toto robte na moju
pamiatku.“
Transsubstanciácia
Teologický
termín, ktorý vyjadruje, čo sa stáva s chlebom a vínom po premenení. Hoci
navonok je to stále chlieb a víno, jeho podstata sa zmenila a je to už Trelo
a Krv Ježiša Krista. Asi podobne, ako keď sa z dobrého človeka stane
zločinec, hoci navonok stále vyzerá ako dobrák od kosti.
Vysluhovanie konsekrácie
Konsekrácia - to je premenenie. Je dovolené len
v rámci kompletnej svätej omše, spolu chlieb aj víno, nie je povolené
konsekrovať trebárs len chlieb, alebo len víno.
Vysluhovanie prijímania
Je
možné vo sv. omši, ale aj mimo nej, napríklad pri sobáši, atď. Rovnako
chorým, ktorí sa nemôžu pre chorobu zúčastniť omše, sa donáša domov.
Prijímať môžeme najviac dva krát do dňa, prvý raz aj mimo omše, druhý
raz ale len v rámci riadnej sv. omše, na ktorej sme zúčastnení. Pred
sv. prijímaním sa zachováva tzv. „eucharistický pôst“, čiže l. hodinu
pred prijímaním nejeme nič, okrem liekov a čistej vody.
Vysluhovateľ Eucharistie
Vysluhovateľ konsekrácie: Jedine platne vysvätený kňaz a biskup. Koná
tak v rámci omše, ktorú môže aplikovať (= slúžiť) za kohokoľvek, živého
i mŕtveho, alebo i na iný úmysel (podobne, ako sa môžeme napr. i modliť za
iných, alebo za rôzne veci). Normálne pritom môže kňaz slúžiť najviac
jednu omšu denne. Ak to pastoračné potreby vyžadujú, tak s povolením
biskupa dve až tri, s povolením Svätej stolice maximálne štyri v nedeľu a
v prikázaný sviatok.
Vysluhovateľ prijímania: Riadny: kňaz, biskup, diakon. Mimoriadny: aj iný
veriaci, na to určený. Určuje sa to alebo natrvalo biskupským úradom, alebo
na jednotlivý prípad samotným celebrantom omše.
Prijímateľ
Eucharistie
Každý pokrstený, ktorému v tom právo nezabraňuje.
Vyžaduje sa len, aby mal primerané vedomosti a aby dokázal v premenenom
chlebe rozoznávať Telo Kristovo. Rovnako nesmie byť postihnutý trestom
exkomunikácie a interdiktu (ako exkomunikácia, ale vzťahuje sa len na oblasť
liturgie a sviatostí). Ak si je niekto vedomý ťažkého hriechu, musí sa
najprv vyspovedať. Ak nemôže, musí si vzbudiť dokonalú ľútosť spolu
s predsavzatím čo najprv sa vyspovedať. Každý veriaci po l. sv. prijímaní
je povinný aspoň raz do roka pristúpiť k sv. prijímaniu.
Forma prijímania
Z praktických dôvodov sa prijíma len pod spôsobom
chleba. Nemá to za následok nijaké ochudobnenie, účinok je ten istý, ako
keby sa prijímalo pod oboma spôsobmi. Ľudia, alergický na chlieb, môžu
prijímať len pod spôsobom vína. Pri prijímaní vysluhovateľ ukáže hostiu
a povie: Telo Kristovo. Prijímajúci vyzná vieru v túto pravdu odpoveďou:
Amen. Na základe tejto viery mu potom vysluhovateľ dá sviatosť. U nás
sa dáva do úst, niekde v zahraničí sa to však deje aj formou prijímania na
ruku. Pri slávnostných príležitostiach Cirkev umožňuje prijímať pod
oboma spôsobmi, teda Chlieb aj Víno: Dospelým krstencom pri omši ich krstu,
jeho rodičom, krstným rodičom a jeho katechétom; dospelým birmovancom pri
omši ich birmovania; pokrsteným v inej cirkvi pri omši ich prijatia do
Cirkvi; novomanželom v ich sobášnej omši; a všetkým týmto aj pri jubileách
týchto udalostí; ďalej tým, ktorým sa zveruje cirkevná služba v inauguračnej
omši; pri omši v dome chorého ak sa mu vysluhuje viatikum (= sväté prijímanie
„na cestu“ do večnosti, umierajúcemu.) chorému a prítomným; účastníkom
duchovných cvičení v omši slúženej za nich, ak na nej sú prítomní;
rodičom, príbuzným a veľkým dobrodincom na primičnej omši.
Konferencia biskupov môže určiť aj iné príležitosti.
Prijímanie
prebieha tak, že vysluhovateľ po podaní hostie podá prijímajúcemu kalich s
vínom a povie: Krv Kristova, ten odpovie Amen a upije z kalicha.
Iná možnosť je, že namočí hostiu do kalicha a povie: Telo a Krv
Kristova, prijímajúci odpovie Amen a prijme.
|